Spir
Navneutvikling, ny visuell identitet og nettside
Spir ble etablert 1. januar 2025 som en fusjon av Presteforeningen, Diakonforbundet og Kirkelig Undervisningsforbund. Spir er et profesjonsforbund som organiserer flertallet av prester, diakoner, kateketer og andre pedagoger som jobber i kirkelig sektor. I forbindelse med sammenslåingen av forbundene hadde vi gleden av å være med på utvikling av nytt navn på forbundet, samt utvikle ny visuell identitet og ny nettside.
Utfordring
Formålet med oppdraget var å utvikle merkevaren og den visuelle identiteten for forbundet. Målet var å knytte de tre forbundene sammen under én og samme merkevare, og å lage enhetlige og tydelige prinsipper for bruk av den visuelle identiteten. Merkevarebygging er en av flere virkemidler for å tydeliggjøre Spirs tjenester og tilbud til medlemmene.
Løsning
Navnet Spir og logoen som er utviklet gir assosiasjoner til kirkespiret som er synlig i landskapet, men også til vekst og muligheter. Den visuelle identiteten er strategisk forankret og gjenspeiler Spirs merkevareplattform som beskriver visjon, verdier og ønsket etterlatt inntrykk. Det etterlatte inntrykket skal være solid og profesjonell, menneskelig og omsorgsfull, og uttrykke kraft og tillit.
Resultat
Den visuelle identiteten består av ulike elementer som i sum skaper et helhetlig og gjenkjennelig uttrykk. Dette gir troverdighet til innhold og fremstiller Spir som en solid og seriøs aktør. Designhåndboken som er utviklet beskriver regelverket for alle elementene i identiteten, og sikrer at Spir fremstår tydelig og konsekvent over tid.
«Tre aktører har blitt til én, og vi har utviklet en ny visuell identitet som samler organisasjonen rundt deres felles mål. Gjennom tett samarbeid utviklet vi navnet Spir og et helhetlig univers som reflekterer de tre aktørenes verdier. Dette legger et solid grunnlag for fremtidig retning og samhold»



I tillegg til utvikling ny visuell identitet med ferdige maler for dokumenter, konferansemateriell, brosjyrer, officemaler og presentasjoner, hadde vi ansvaret for design, UX/UI og utvikling av ny nettside for Spir.


«I forbindelse med at tre tradisjonsrike fagforeninger i kirken skulle fusjonere til et felles forbund utviklet Aksell vår visuelle identitet og hjalp oss å finne sammen i et felles «vi». Prosessene i dette samarbeidet ble også en viktig katalysator da vi skulle sette ord på vår misjon, vår visjon og våre verdier.»
Anna Grønvik, Generalsekretær i Spir

