Sopps

Tradisjonsrik pastafavoritt i ny drakt

Hero 1920X1080

Sopps er Norges eldste og største pastamerke, med røtter tilbake til 1918. Aksell fikk i oppdrag å revitalisere denne tradisjonsrike merkevaren, og i tett samarbeid med Strømme Throndsen Designs pakningsdesignere redesignet vi hele Sopps’ produktportefølje. Det nye designet ivaretar merkevarens historie og tydelige familiefokus, samtidig som det forsterker relevansen for nye generasjoner. Resultatet er en styrket kvalitetsopplevelse som engasjerer både lojale kunder og nye pastaelskere.

Utfordring

Med over hundre års historie sto Sopps overfor oppgaven med å fornye seg uten å miste sin identitet. Redesignet skulle speile produktenes høye kvalitet, samtidig som merkevarens gjenkjennelighet måtte ivaretas. Tydelig produktdifferensiering var også viktig – ingen skal ta med feil spagettivariant hjem fra butikken.

Løsning

Med utgangspunkt i Sopps’ etablerte merkemarkører utviklet vi et nytt emballasjekonsept. Den karakteristiske rødfargen ble videreført i en justert nyanse for å bevare gjenkjennelighet og samtidig modernisere uttrykket. Logoen ble optimalisert for bruk på tvers av flater, og store, stiliserte produktbilder gir rask oversikt over innholdet. Effektivt fjernsignal gir rask orientering i butikk, mens nærsignalet formidler kvalitetsinformasjon. Vårt tverrfaglige team ledet designprosjektet fra start til slutt og sikret en sømløs, helhetlig prosess.

Resultat

Sopps fremstår nå med et nytt «premium hverdag»-uttrykk som signaliserer kvalitet, samtidig som merkevaren fortsatt oppleves kjent og tilgjengelig. Den visuelle identiteten er modernisert uten å miste særpreget, og produktdifferensieringen er tydelig. Designet gir Sopps-sortimentet sterk synlighet i butikk. Merkevaren skiller seg ut i kategorien og formidler økt verdi og trygghet for forbrukerne. 

Pasta 1 1920X1080
Pasta 4 1200X674

«Det har vært utrolig gøy å jobbe med både Aksell og Strømme Throndsen design – for en gjeng med dyktige, erfarne, kreative, ydmyke, profesjonelle og flinke folk! Hver gang vi tar kontakt med et nytt oppdrag, opplever vi å bli møtt av en responstid man aldri har sett maken til, dyp forståelse og god sparring rundt både briefer, konsepter og merkevarer. Prosjektledelsen, prosessen og den fortløpende dialogen er sømløs, og alt flyter utrolig godt. Dette er en gjeng man gleder seg til å jobbe med – gang på gang… og resultatene er strålende!»

Hanna Gjerholm Moe, Brand & Activation Manager - Sopps


Pasta 2 1920X1080
Pasta 3 1920X1080

Har du en lignende utfordring?
Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!

Susanne Munch Rasmussen (1)

Susanne Munch-Rasmussen

Strategisk rådgiver

susanne.munch-rasmussen@aksell.no
40 85 73 74